... ..... ..... ....

_______________________________________________________________________

Black Sails [2014] TV seriál - recenzia + dojmy

4. července 2015 v 13:15 | Farah |  r e c e n z i e
Zdravím. Okej, dnes som sa konečne do toho pustila - recenzia + moje osobné dojmy týkajúce sa seriálu, ktorý som vám už pred nedávnom spomínala. Ide o TV sériu z pirátskeho a námorného prostredia z produkcie TV Starz s názvom Black Sails. Držte si klobúky, dámy a páni, bude to totiž dlhá jazda (alebo skôr plavba) a tí, ktorí nemáte radi vodu a ste náchylní k morskej chorobe, radšej sa držte v úzadí. Farah vám totiž predstavuje jej novú závislosť - TV seriál z prostredia pirátov (nakoľko ma ešte stále tá pirátska mánia neopustila a v blízkej dobe asi ani neopustí), ktorý je presne to pravé orechové pre všetkých, ktorý majú radi dobrodružstvo na palube pirátskych lodí medzi plachtami a kanónmi.

Ako som už spomínala, postihla ma dlhodobá pirátska mánia a tým pádom som začala na internete vyhľadávať všetko pirátske. Od filmov až k PC hrám, knihám a seriálom. A tak som narazila na túto sériu. Úplnou náhoduou, n IMDB vám ju ponúknu, ak si do vyhľadávača zadáte heslo "pirates", čo som urobila aj ja. Uvidela som dosť obstojné hodnoteine (8/10) a aj na ČSFD tento seriál celkom chválili (71%). Takže som si povedala, prečo nevyskúšať? Keď mám tak moc pirátov rada, snáď to nebude až taká nuda. Netreba snáď ani písať, že tento seriál prekonal všetky moje očakávania a úplne zboril moju doterajšiu predstavu o pirátoch vo fikcii. Prečo? To sa dozviete v nasledujúcej recenzii.

Oficiálny názov: Black Sails
Rok vydania: 2014
Produkcia: Michael Bay | STARZ tv (Spartakus)
Série: I. séria (8 epizód) | II. séria (10 epizód)
Celkový počet epizód: 18
Stopáž: 56 minút /1 epizóda
Žáner: dráma | dobrodružný
Prístupnosť: 16+
Upozornenie: nadávanie, nahota, násilie, krv
Predloha: Treasure Island [Ostrov pokladov] by Robert Louis Stevenson
V hlavných úlohách:
Toby Stephens ako Kapitán James Flint
Zach McGowan ako Kapitán Charles Vane
Luke Arnold ako John Silver
Hannah New ako Eleanor Guthrie
Tom Hopper ako William 'Billy' Bones
Clara Paget ako Anne Bonny
Toby Schmitz ako Jack 'Calico' Rackham

~ O čom to vlasne je?

"Captain Flint. He was the bloodthirstiest buccaneer that sailed. Blackbeard was a child to Flint. "

- Robert Louis Stevenson in Treasure Island ......

Poznáte niekto snáď najznámejší pirátsky príbeh o odvážnom Jimovi a jeho spoločníkoch s názvom Ostrov Pokladov (Treasure Island), knižku, ktorú napísal Robert Louis Stevenson? Ak vám to náhodou niečo hovorí, tak myslím, že tento seriál sa vám bude pozdávať. Black Sails sa nechal inšpirovať práve Stevensonovým dielom a predstavuje akýsi prequel ku knihe - dej seriálu sa odohráva 20 rokov pred udalosťami v Ostrove Pokladov. Knižka od Stevensona spomína bájneho kapitána Flinta, ktorý je síce fiktívna postava, no všetci nadšenci do fikcie z prostredia pirátov ho s istotou poznajú. Na to stavili tvorcovia pri tvorení hlavnej postavy TV série Black Sails a jej dej sa zameriava práve na kapitána Jamesa Flinta a jeho posádku, ktorej členom je zhodou okolností aj ďalšia známa postava zo Stevensonovho Ostrova Pokladov - Long John Silver.

Prejdime k samotnému príbehu...

The pirates of New Providence Island threaten maritime trade in the region.
The laws of every civilized nation declare them hostis humani generis. Enemies of mankind.
In response, the pirates adhere to a doctrine of their own… war against the world.

. . . . . .. ................................................................. West Indies, 1715

Píše sa rok 1715 a svet sa stále otriasa z vojny proti Španielom. Piráti obsadili prístav Nassau na ostrove New Providence a pod vedením Eleanor Guthrieovej a jej rodinného podniku sa im darí predávať svoje lupy a zarábať ťažké peniaze. Takzvaná doba známa v dejinách ľudstva ako Zlatý vek pirátstva práve vrcholí a my sa ocitáme na palube Walrusu - pirátskej lode, ktorú nevedie nik iný ako obávaný kapitán James Flint. Jeho posádka práve zajala úbohú loď, ktorá im je aj s celou posádkou vydaná na milosť a do jeho skupiny námorníkov sa pridáva istý John Silver, ktorý nemá na výber, ak si chce zachrániť kožu. Dozvedáme sa, že Flint má popredné postavenie medzi pirátmi, ktorí zakotvili v Nassau a urobili z neho svoje útočisko. Medzi nimi je aj obávaný kapitán Charles Vane, či pirát, ktorý má pod palcom vojenskú pevnosť v prístave Nassau Benjamin Hornigold. Títo všetci medzi sebou navzájom súperia o moc a postavenie medzi ostatnými.

Nassau má na muške anglické námorníctvo, ktoré chce tomuto pirátskemu hniezdu dať raz a navždy červenú a kompletne vymazať pirátstvo z povrchu zemského. Ostrov New Porvidence je podľa nich prehnitý, len sa to tam tak hemží kradnutým tovarom, s ktorým sa obchoduje jedna radosť, rum tečie potokom a miestny bordel plný prostitútok ťaží z toho, že na ostrov prichádzajú každým dňom iné lode plné pirátov, ktorí predstavujú dostatok zákazníkov. Eleanor Guthrieová, ktorá má miestny obchod a v podstate celý prístav pod palcom, má však iné vízie. Chce z Nassau urobiť samostatné, nezávislé obchodné stredisko a centrum, ktoré nebude vydané napospas anglickej vláde. Na to, aby svoj cieľ dosiahla, však potrebuje nemalé finančné zabezpečenie. Našťastie je tu kapitán Flint, ktorý sa stáva jej spojencom a s prísľubom toho, že jej pomôže z Nassau urobiť civilizované stredisko sa vydávať hľadať zlatú baňu.

Môj názor

Zdá sa mi, že všetkého bolo v seriáli akurát primerane. Námorných bitiek sme sa dočkali a našťstie ich nebolo až tak veľa, nakoľko nie každý si seriál pustí len kvôli tomu, aby sa díval na to, ako sa navzájom ostreľujú lode uprostred mora. Tí, ktorých zaujímajú námorné bitky, si však prídu na svoje, pretože sa počas tých dvoch sérií dočkáme viacerých stretov medzi vojnovými i obchodnými loďami. Všetkého je však tak akurát a preto sa vám tieto pasáže počas sledovania nezunujú. Taktiež romantických prvkov využili tvorcovia dostatok, no neprekročili hranicu natoľko, aby sa z Black Sails stala otravná telenovela. Romantiky sa tam dočkáte, no servírovaná je v primeraných množstvách, že sa vám nezunuje a tie vzľahy, ktoré sa v seriáli objavia, sa budú postupne pomaličky budovať a vyvíjať, čo vás tiež istým spôsobom vtiahne do deja. Dočkáme sa aj intríg a obchodných záležitostí, ale tiež nás nimi nebudú tvorcovia trápiť až moc. Jeidné, kde by som možno ubrala, sú brutálne/nechutné alebo sexuálne scény. Tých je tam naozaj požehnane a niekedy som si povedala, že už by hádam aj stačilo, no nestalo sa mi to často.

Prečo sa seriál oplatí pozerať?

V prvom radi začneme pekne od začiatku - intro alebo opening. Musím uznať, že ten je v tejto TV sérii naozaj skvostný. Tvorcovia si dali na začiatočnej sekvencii úvodných titulkov naozaj záležať. Intro je premakané až natoľko, že úvodný opening je hotovým umeleckým dielom. Veď si pozrite a uznajte sami. Aj pesnička, ktorú zvolili ako úvodný song, je viac než príjemná. Nie je to žiadne kopírovanie úžasnej Zimmerovej znelky z Pirátov z Karibiku, práve naopak. Opening je originálny a uchu lahodiaci, takže sa jednoznačne dá pokladať za prvý zásah do čierneho.

História vs. fikcia. Spomínaný Ostrov Pokladov od Stevensona má ešte do dnešnej doby značné množstvo fanúšikov. Ide o jeden z najlepších a najznámejších príbehov o pirátoch. Piráti sú sami o sebe veľmi fascinujúca téma a preto verím, že sa nájde i medzi vami niekto, komu piráti učarovali, alebo ešte len učarujú. Práve pre takých ľudí je Black Sails ako stvorený. Predstavte si kombináciu Pirátov z Karibiku s Game of Thrones či TV sériou Vikingovia. Dostanete Black Sails. A seriál má čo ponúknuť aj nadšencom do histórie. Ja osobne sa veľmi zaujímam o pirátov z obdobia začiatku 18. storočia (už som o nich čo-to prečítala a ešte aj plánujem), preto som viac než ocenila historické fakty obsiahnuté v seriáli a prítomnosť historických osobností.

List of real-life pirates of Black Sails:

Captain Charles Vane
John 'Calico Jack' Rackham
Anne Bonny
Captain Edward 'Ned' Low
Captain Benjamin Hornigold
Captain Edward 'Blackbeard' Thatch (príde v 3. sérii)

H L A V N É __ P O S T A V Y

Kapitán James Flint (James McGraw) - postava Flinta je rozhodna jedna z úplne najzaujímavejších, najkomplexnejších a najlepšie napísaných, s akými sa v seriáli stretnete. Charizma a námornícke ani bojové schopnosti mu nechýbajú, vďaka čomu je zaslúžene hrdým kapitánom Walrusu a urobil si meno v celom Karibiku. Je to veľký sympaťák, to sa mu odoprieť naozaj nedá (that cute little ginger) a ako muž si vie vydobiť prirodzenú autoritu a rešpekt medzi svojimi chlapmi. Páči sa mi na ňom, že má aj svoje muchy, nie je príliš idealizovaný, počas seriálu sa o ňom dozvieme kadejaké veci a veľa rázy sa zachová tak, že budete mať pocit, že by ste ho mali nenávidieť. V konečnom dôsledku vás však jeho šarm a "vychcanosť" ovpylvnia natoľko, že mu budte predsa len fandiť a zostanete verní #teamFlint.

Kapitán Charles Vane - (that motherfucker, another life-ruiner in my life, I'm done) je jedným z tých pirátov, ktorí skutočne žili a obývali Nassau. O Vaneovi som čítala, že to bol tvrdý chlap s veľmi krutými návykmi, ktoré demonštroval aj na svojej posádke. Vane v Black Sails sa skutočne s nikým nemazná (pokiaľ práve nie ste Eleanor Guthrieová, on je v skutočnosti jeden veľký maznavý teddy-bear) a to, že je alfa samec a že má skutočne Nassau pod palcom, dokazuje neustále. Rešpekt a živočíšna sila z neho len tak sálajú a to nespomínam jeho stavbu tela, to by bolo na dlho (srsly, look at these abs). Okrem toho, že je sexy (áno, je, nebudem vám predsa klamať xD) sám o sebe, počkajte, až budete počuť jeho hlas *nosebleed* . Ale aby som nad ním len neslintala, lebo to sa nepatrí, tak musím povedať, že jeho postava je skutočne tiež prepracovaná a do poslednej chvíle nebudete vedieť, či je vlastne na zlej alebo dobrej strane. Jeho charakter je skutočne výborne rozvinutý. Možno si vás získa tak ako mňa natoľko, že sa pridáte nakoniec do #teamVane.

John Silver - na Johna Silvera nemám iné pomenovanie ako nasledujúce tri slová: that little shit. Naozaj, sami sa čoskoro presvedčíte, že Silver je malý vychcaný prefíkaný potkan, ktorý sa nehanbí klamať, až sa hory zelenajú. Už z toho jeho prešibaného pohľade nejde nič dobrého. Na Walrus sa dostáva kvôli tomu, aby si zachránil vlastnú kožu. Predstiera, že je skúsený kuchár a preto ho posádka vezme medzi seba. Silver je však obyčajný zodej, ktorý o varení nemá ani potuchy a jediné, čo ho zaujíma, je on sám a spôsob, akým by si mohol nabaliť vrecká. Spočiatku som jeho postavu vážne nemala rada, neraz mi pekne pil krv (a to nie len mne, ale aj väčšine postáv tam), no neskôr sa mi akosi začínal dostávať pod kožu (ako aj zvyšku posádky). Tie jeho intrigy, kľučky a prefíkané klamstvá som začala chtiac-nechtiac obdivovať. A neraz ma rozosmial. Takže aj za to má plus. Myslím, že jeho predstavenie, čo by budúceho hrdinu z Ostrova Pokladov prebehlo viac ako obstojne.

Eleanor Guthrie - hľadáte silnú ženskú postavu? V Black Sails ste na správnom mieste. Ženské postavy v tomto seriáli sú totiž úplne badass. Eleanor sotva prekročila prah dospelosti a už má na starosti rodinný podnik Guthrieovcov a pod palcom praktický celý prístav Nassau. Piráti majú pred ňou rešpekt, pretože je to vážne silná ženská, ktorej sa boja aj muži. Vie si vo svojom rajóne nastoliť poriadok, vysporiadať sa s chlapmi a viesť rodinný obchod tak, aby Nassau doslova prekvital. Má svoje ideály - chcela by z tohoto prehnitého pirátskeho útočiska raz urobiť solídne obchodné centrum na úrovni, no sama dobre vie, že na to bude potrebovať silných a vplyvných partnerov. Eleanor má však jeden háčik - nerobí jej problém podraziť hocikoho a na to dopláca najmä Charles Vane, ktorý je do nej až po uši zamilovaný (a nehovorte mi, že to tak nie je!). Ako postavu som si ju vcelku obľúbila, i keď občas by sa mohla krotiť. Vidno však, že chce pre Nassau len to najlepšie a ide si za svojim aj cez mŕtvoly. Tak to má byť...

Ď A L Š I E __ Z A U J Í M A V É __ P O S T A V Y

William 'Billy Bones' - tak toto je, vážené dámi a páni, precious little cinammon roll, too good for this world. Ale vážne. Billy je zlatíčko. Je jednou z tých postáv, ktoré zakaždým, keď sa objavia na obrazovke spôsobia, že vám zaplesá srdce. Tento mladý muž sa pridal do posádky kapitána Flinta z ušľachtilých dôvodov. Akoby to ani nebol pirát - je príliš dobrý, poctivý a šľachetný na to, aby sme ho dávali do jedného vreca s tými ostatnými nevymáchanými morskými psami. Hrá ho veľmi sympatický herec (mohli ste ho vidieť v seriáli Merlin), ktorý je vážne hotovým eye-candy a čo je plus - Billy má vo zvyku počas seriálu často dávať tričko dolu, takže, dámy, máte sa na čo tešiť. A že sa skutočne je na čo pozerať. No tento mladím má aj iné kvality, o tom sa počas sledovania presvedčíte. Len sa ocitne v nesprávnom mieste na nesprávnom čase. Dostane sa do riadnej šlamastiky, čaká na neho dilema, ktorú bude musieť vyriešiť a rozhodnúť sa, na čiu stranu sa postaví.

'Calico' Jack Rackham - tak toto je, vážení, jedna z mojich najobľúbenejších postáv seriálu. Jacka Rackhama som vždy už z histórie mala rada - zdal sa mi ako veľmi zaujímavá osobnosť. Možno to bude kvôli tomu, že je známy vďaka svojmu vzťahu k Anne Bonnyovej a aj tomu, že ako jeden z mála pirátov mal na svojej lodi dve ženy - Mary Readovú a spomínanú Bonnyovú. Veľmi ma potešilo, keď som sa dozvedela, že sa Jack aj Anna v seriáli objavia, obaja sú totiž reálnymi osobnosťami z histórie piráctva a dalo by sa povedať, že veľmi známymi. V seriáli je úplne skvelý - jeho hlášky sú epické a hoci je ukecaný, všetky scény s ním ma nesmierne bavia. Vždy sa na ňom zasmejem a svojím dôvtipom si získa nejedného fanúšika. Začína ako člen Vaneovej posádky spolu so svojou milenkou Annou, no čoskoro sa obaja od Vanea osamostatnia a môže prísť éra slávneho Calico Jacka, ako ho poznáme z historických publikácií.

Anna Bonnyová - aj túto osobnosť si z histórie pamätám a môžem povedať, že ide o veľmi zaujímavý charakter. Anna bola spočiatku v úvodných epizódach seriálu veľmi záhadná. Vedeli sme o nej len to, čo je známe z histórie. Musím sa priznať, že ma jej povaha a charakter v Black Sails prekvapili, no nemôžem povedať, že by to bolo niečo zlé. Naopak, Anna je veľmi zaujímavá postava a postupne sa nám bude epizódu po epizóde odhaľovať. Už spočiatku je jasné, že nie je dobré si z nej robiť nepriateľa a vyzerá to tak, že je sto percent oddaná Jackovi, ktorého pozná už veľmi dlho a plavia sa spolu už od jej trinástich. Anna je mu zaviazaná, keďže mu vďačí za svoju slobodu. Obaja sú milenci a hoci ju Jack má naozaj rád, niekedy sám nevie, čomu má dať prednosť a potom na to aj doplatí. Anna je zmätená a má to ako žena v tej dobe ťažké. No je natoľko silná, aby sa dokázala postaviť na svoje nohy a brániť sa pred ostatnými, za čo si vyslúžila môj rešpekt.

* * * * *

Okrem spomínaných pozitív má seriál ešte mnoho ďalších kladov, na ktoré by som vás mohla nalákať, či už sú to krásne prepracované kostýmy, oku-lahodiace lokality, vtipné a aj nervy-drásajúce scény alebo skvelá hduba. Black sails má teda rozhodne čo ponúknuť a ak mu dáte šancu, verím, že určite neobanujete. Len si treba zvyknúť na spôsob a štýl, akým je točený a ak mu raz prídete na chuť, tak vás už nepustí, tomu pevne verím.

Oficiálny trailer

~ ~ ~

Oficiálne seriálové plagáty