... ..... ..... ....

_______________________________________________________________________

Recenzia - Pláž / The Beach (2000)

2. července 2015 v 21:52 | Farah |  r e c e n z i e
Takže, rozhodla som sa, že na blogu budem zverejňovať aj recenzie k mojim obľúbeným filmom. Už dávnejšie som chcela spísať článok so všetkými filmami, ktoré mám rada a až bude hotový, tak k nim postupne budem pomaly, ale isto písať recenzie, alebo skôr také moje osobné dojmy a odporúčania pre vás, že prečo si ich máte pozrieť. Objavia sa tam prevažne možno pre niektorých z vás neznámejšie filmy, netradičné, ktoré na vás nečíhajú na každom roku. O blockbustery tiež nebude núdza a s určitosťou sa tam objavia aj Marvelovky, ktoré patria medzi moje srdcovky. Budem sa snažiť vyberať z každého rožku trošku, či už to budú nové filmy, alebo staré, niektoré aj riadne old-schoolovky. Dnes začíname s recenziou na jeden z mojich obľúbených filmov, ktorý som prvý raz videla ešte ako malá školáčka, odvtedy ešte pár rázy a pred nedávnom som si ho po dlhej dobe pozrela zas. Je ním film s príznačným letným názvom - Pláž / The Beach z roku 2000.

Priznávam a aj vopred upozorňujem, že tento film patrí medzi tie zatracované, nenávidené a odporcovia Leonarda DiCapria (ktorý v ňom hrá hlavnú rolu Richarda) ho s radosťou uvrhujú do samotých pekiel. Dobré hodnotenie k nemu na internete radšej ani nehľadajte, medzinárodné filmové servery ho všetky posúvajú do tej "horšej" kategórie filmov. Mne napriek tomu tento netradičný snímok svojim spôsobom učaroval a kto vie... možno sa stane to isté aj vám. Ak hľadáte nejakú oddychovku, ktorá vám urobí tú správnu náladu na leto s malým prekvapením, tak rozhodne dajte tomuto audio-vizuálnemu kúsku na pokochanie šancu.

Oficiálny názov: Pláž | Ang. The Beach
Vyšiel v roku: 2000
Žáner: dráma | dobrodružný | thriller
Námet: knižná predloha od Alexandra Garlanda
Scénar: John Hodge
Réžia: Danny Boyle
Kamera: Darius Khondiji
Hudba: Angelo Badalamenti
Krajina pôvodu: Veľka Británia | USA
Stopáž: 114 minút
Krajina natáčania: Londýn UK | Thajsko (Phuket, Bangkok, Phi Phi ostrovy)
Rozpočet: $50 000 000
Tržby v USA: $39 778 599 (USA)
Hrajú:
Leonardo DiCaprio ako Richard
Tilda Swinton ako Sal
Virginie Ledoyen ako Francoise
Guillaume Canet ako Étienne
Robert Carlyle ako Daffy

O čom to vlastne je?

"My name is Richard. So what else do you need to know? Stuff about my family, or where I'm from? None of that matters. Not once you cross the ocean and cut yourself loose, looking for something more beautiful, something more exciting and yes, I admit, something more dangerous. So after eighteen hours in the back of an airplane, three dumb movies, two plastic meals, six beers and absolutely no sleep, I finally touch down; in Bangkok."

- Leonardo DiCaprio as Richard, The Beach (2000)

Nie je dôležité, že kto Richard bol pred začiatkom nášho príbehu. Ani odkiaľ pochádza, či kto je jeho rodina. Dôležité je, kam má namierené. A to, že je mladý, má neobmedzené možnosti cestovať a preskúmavať svet. Otvára sa mu brána do sveta - do úplne iného sveta, na aký bol v Amerike zvyknutý a je len na ňom, či sa chytí šance, ktorá sa mu naskytne, alebo nie. Ocitá sa sám, s batohom na pleciach, dolármi vo vreckách uprostred metskej žungle - v srdci Thajska - Bangkoku. Tu sa ubytuje na svojej dobrodružnej ceste v lacnom hoteli (ktorého prostredie, len tak mimochodom, cenovej kategórii náležite zodpovedá) a čaká, čo mu osud prinesie do cesty. Medzi ďalších obyvateľov, ktorých Richard v resorte stretne, patrí krásna francúzska menom Francoise, ktorá cestuje so svojim priateľom. Richardovi hneď pri prvom stretnutí učaruje a padne do oka, preto ho nepoteší zistenie, že dievčina je zadaná.

V hoteli je ubytovaný aj jeden zvláštny týpek, ktorý zhodou okolností susedí s Richardom a prespáva v izbe hneď vedľa tej jeho. Jeho meno je Duffy a Richard ho má za cvoka, ktorému na mozog tlačia drogy. Preto jeho slová o tom, že táto konzumná spoločnosť je skazená, že ľudstvo je najväčšia choroba našej civilizácie a vyjadrenia, ako strašne moc mu je zle z tých dovolenkárov vylihujúcich na pláži v radoch vedľa seba, to všetko Richardovi pripadá ako slová prefajčeného mozgu, ktoré nemieni brať vážne. Vážne neberie ani to, že keď mu Duffy začne rozprávať o izolovanom ostrove, mimo ľudskej konzumnej špoločnosti, ktorý sa v Thajsku nachádza. Rozpráva mu príbehy o nádhernej čistej ľuďmi-nedotknutej pláži s pieskom jemným ako hladká múka a vodou čistejšou akú si človek dokáže len predstaviť.

"Trust me, it's paradise. This is where the hungry come to feed. For mine is a generation that circles the globe and searches for something we haven't tried before. So never refuse an invitation, never resist the unfamiliar, never fail to be polite and never outstay the welcome. Just keep your mind open and suck in the experience. And if it hurts, you know what? It's probably worth it."

Richard sa nechce nechať obalamútiť, no keď mu Duffy po svojej sebevražde zanechá omrvinku - mapu, ktorá ho má k tajnému ostrovu s plážou doviesť, začne veriť na zázraky. Možno niečo podobné predsa len existuje. Ďaleko preč od rušnej civlizácie, nepoznačená parazitnou konzumnou spoločnosťou. Znie to ako raj na zemi, no cesta do raja nie vždy býva ľahká. Kde zohnď niekoho, kto sa s Richardom vydá na cestu objavovať a nájsť záhadnú pláž, ktorú majú ostatní len za akýsi druh mestskej legendy? Jediný, kto ho napadá, je krásna francúzska, ktorú stretol v hoteli. Pochybuje však, že by s ním bola ochotná podsúpiť expedíciu na miesto, ktoré je vo svojej podstate považované za mýtus. Aké je jeho prekvapenie, keď je to práve jej priateľ, ktorý je z nápadu nadšený a chopí sa príprav a organizáciu celej cesty na ostrov z mapy, ktorú im Richard ukáže.

A tak sa trojica mladých ľudí vydáva za dobrodružstvom hľadať stratený raj, ktorý ich odizoluje od každodenného, uponáhľaneho a konzumného života, z ktorého už sú otrávení. Podarí sa im to? A je to skutočne raj na zemi, ako si spočiatku mysleli. Predstavte si skupinku ľudí izolovanú od sveta žijúcu vo svojom malom vlastnom kúsku raja. Všetci sa medzi sebou poznajú a nepoznajú nikoho iného. Príjmu takýto ľudia troch cudzincov medzi seba? Ich prioritou je predsa udržať ostrov, jeho existenciu a hlavne polohu v tajnosti. A čo sa stane, keď sa raj na zemi zvrtne a obráti na vaše osobné peklo. Richard bude mať šancu všetko z toho spoznať na vlastnej koži.

Prečo si film pozrieť?

Viete, ono je dosť ťažké vysvetliť, že prečo sa mi ten film páčil. Musíte si ho pozrieť a dovoliť mu podľahnúť jeho čaru, aby ste to pochopili. A možno sa vám nebude páčiť, nie je to totiž film pre každého. No pár vecí sa mu odoprieť nedá. Počas sledovania som bola ohúrená prekrásnymi lokalitami natáčania. Pláž, na ktorej sa veľká čas deja odohráva, je naozaj ako z iného sveta. Aj ostatné sprievodné lokality ako Kopenghan, Ko Phi Phi súostrovie, či samotný Bangkok majú svoje čaro a atmosféru. Ak si chcete popásť oči exotickým rajom na zemi, priezračnou vodou a snehobielym pieskom, už len kvôli tomuto si ten film pozrite.

V druhom rade je to rozhodne soundtrack - ten má tento film priam božský. Možno ste už niekde počuli, že film Pláž z roku 2000 má naozaj dokonalú hudbu a je to pravda. Soundtrack Pláže patrí k mojim najobľúbenejším vôbec a to už veľmi dlhú dobu. Za zmienku stoja určite tri pesničky, ktoré priviedli tento film k audio-dokonalosti. The Porcelain od Mobyho, Pure Shores od All Saints a Voices sú už kultovými pesničkami, ktoré si každý spája práve s týmto filmom. Kto nepočul, určite treba vypočuť. Tá hudba dáva filmu priam hypnotický náboj a rozhodne zhypnotizuje aj vás. Spomínané pesničky sa s najväčšou pravdepodobnosťou ocitnú na čestnom mieste vo vašm letnom play-liste a to úplne oprávnene.

V neposlednom rade je treba spomenúť samotný film - spôsob, akým bol natočený a jeho režiséra. Danny Boyle je osobnosť sám o sebe. Nie som si istá, či niekto z vás videl Trainspotting (ďalší z mojich obľúbených), no ak náhodou áno a páčil sa vám, tak si myslím, že Pláž bude pre vás tým správnym krokom ďalej. Danny Boyle točí dosť zvláštne, svojské filmy, ktoré nemusia pasovať každému. Objavujú sa v nich stroskotanci, feťáci aj šialenci a ak je človek príliš úzkoprsý na to, aby dokázal mať na veci nadhľad, tak možno tento film nie je to pravé pre neho. No verte, že akokoľvek zvláštny sa vám bude zdať, akokoľvek vás bude šokovať, či pohoršovať, presne toto bolo jeho cieľom.

Za zmienku určite stojí aj predstaviteľ hlavnej postavy Richarda - Leonardo DiCaprio. Je paradox, že práve za túto rolu mo bolo navrhnuté ocenenie - Malina roka (cena za najhorší herecký výkon) i keď ja musím povedať, že mne sa celkom páčilo, ako sa role Richarda chopil. Lea mám rada už veľmi dlho, napriek tým všetkým hejtom na jeho adresu. Podľa mňa je to dobrý herec a neraz to dokázal vo viacerých filmoch. Keď natáčal Pláž, bol, dá sa povedať že v plienkach a údajne tento film mal tým, že ho obsadil do hlavnej role, nalákať jeho teenagerské fanynky, ktoré si ho zamilovali od čias Titanicu. Myslím však, že jeho postava bola veľmi dobre stvárnená a herecký výkon príjemný. Hlavne v druhej polovici filmu som mu to viac-menej zbaštila a verila som mu každú grimasu. Ak máte Lea radi a filmom s ním nikdy nepohrdnete, určite nevynechajte ani Pláž.

No a nakoniec je tu samotná myšlienka príbehu. Tá sa k vám dostane pomaličky, potichu, začne vám vnikať pod kožu a zrazu si uvedomíte - ty vole, niečo na tom bude. Budete možno šokovaní, prekvapení, niekto z vás to možno čakal, no i napriek tomu sa v konečnom dôsledku zamyslíte, čo tým všetkým chceli autori vlastne povedať a každý si z tohoto všetkého zoberie a odnesie niečo iné. Finálnu pointu a rozuzlenie vám nebudem prezrádzať. Ani to, ako dopadne Richardova cesta. To sa všetko dozviete, keď si pozriete tento netradičný, čiastočne kontroverzný film. Nechám to už na vás.

"And me? I still believe in paradise. But now at least I know it's not some place you can look for. Because it's not where you go. It's how you feel for a moment in your life when you're a part of something. And if you find that moment… It lasts forever."

* * *

Oficiálny filmový trailer

Oficiálne filmové plagáty

Moje hodnotenie:

Príbeh: 7 / 10
Postavy: 6,5 / 10
Napätie: 7 /10
Hudba: 10 / 10
Vizuálna stránka: 8 / 10
~
Celkové hodnotenie: 75 %

Na záver už len dodám, že ak sa vám náhodou tento film podľa recenzie zapáčil a rozhodnete sa ho pozrieť, tak majte s ním strpenie a určitú dávku nadhľadu a otvorenej mysle. Ak dovolíte, tak raj príde za vami. Určite mi dajte vedieť vaše dojmy, že ako sa vám páčil, prípade nepáčil a ak poznáte niečo podobné, tak rozhodne si rada prečítam vaše tipy.

Budem sa tešiť na akékoľvek komentáre.

Vaša Farah

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.