... ..... ..... ....

_______________________________________________________________________

Star Wars: Episode VII - The Force Awakens [2015] recenzia

28. prosince 2015 v 21:53 | Farah |  r e c e n z i e
Nuž, netrvalo to dlho a uverejňujem svoju recenziu na najväčšiu filmovú pecku roku 2015, ktorá nás dostihla až v záverečnom mesiaci - v decembri. Niektorí dokonca tvrdia, že ide o najočakávanejší film celého desaťročia, pre najskalnejších fanúšikov, ktorí na pokračovanie Star Wars čakali 10 rokov (toľko uplynulo odvtedy, čo vyšiel posledný diel - Epizóda III - Pomsta Sithov), boli úplne vo vytržení. Všade v obchodoch môžeme nájsť regále narvané rôznymi Star Wars merchandise, reklamy číhajú na každom kroku, no je to hlavne SW fandom, ktorý sa prebúdza. Star Wars: Episode VII - The Force Awakens? More like Star Wars: Episode VII - The Feels Awakens. Alebo My Inner Fangirl Awakens xD Či už ste fanúšikmi tejto filmovej série, alebo nie, musíte uznať jedno - Star Wars filmy sú legenda, ten názov hovor niečo úplne každému, aj tomu najväčšiemu neznalcovi, či odporcovi sci-fi. A po desiatich rokoch čakania sme sa konečne dočkali - 17. decembra 2015 malo premiéru už v poradí siedme pokračovanie sci-fi/fantasy filmovej ságy Star Wars s podtitulom The Force Awakens [Star Wars: Epizóda VII - Sila sa prebúdza]. A práve na tento film vám dnes prinášam takú kratšiu a veľmi stručnú recenziu, v ktorej som sa snažila vyvarovať väčšine spoilerov. Takže si ju môže prečítať ktokoľvek z vás :)

Viete, sama patrím k veľkým nadšencom tejto filmovej ságy, prvé tri epizódy, ktoré boli natočené ( Ep. IV - Nová nádej, Ep. V - Impérium vracia úder a Ep. VI - Návrat Jediho), som videla snáď ešte ako batoľa. A hoci som v tomto fandome nebola aktívna veľmi dlho, s blížiacou sa premiérou pokračovania, som opäť začínala pociťovať tú SW hype a vracali sa mi staré lásky. Najviac to u mňa prepuklo po tom, čo som si opäť po nejakom dlhšom čase dala Star Wars maratón a pustila si všetkých 6 doposiaľ natočených filmov pekne po sebe. Viete si predstaviť, že ako moc som sa tešila na to, kedy sa konečne dostanem do kina aj na Epizódu VII - The Force Awakens (ďalej už len ako TFA).

Na film som sa dostala až dva rázy a ak sa mi podarí, tak si ho pôjdem v kine pozrieť snáď aj tretí raz (nedivte sa, a mám vo zvyku chodiť na filmy aj niekoľko rázy po sebe, ak sa mi fakt páčia :D som psycho). Oba rázy som film videla v 3D verzii. U nás v kinách si ho môžete pozrieť v origináli so slovenskými titulkami, prípadne so slovenským dabingom (ktorý je úplne príšerný, vážne, TFA som videla aj slovensky, bohužiaľ, pretože som sa musela prispôsobiť môjmu kino-parťákovi, ktorý nevie anglicky a nerád číta titulky), takže môžem tieto dve verzie porovnať. Určite vám odporúčam ísť na to v originál jazyku, za každých okolností, ak sa dá! Bolo to podstatne lepšie, ich originálne hlasy sú predsa len originál :) Takže, poďme na samotnú recenziu. Snažila som sa vyvarovať všetkým spoilerom, no môže sa stať, že mi niečo malé uniklo, ale to snáď nebude žiadna katastrofa, všetky podstatné veci si nechám pre seba, takže z toho bude mať každý zážitok i vtedy, ak si recenziu prečíta.

Oficiálny názov: Star Wars: The Force Awakens
Slovenský názov: Star Wars: Sila sa prebúdza
Epizóda v poradí: VII. (siedma)
Rok vydania: 2015
Premiéra: 17. decembra 2015 (polnočná)
Žáner: sci-fi | dobrodružný | akčný | fantasy
Scénar: Lawrence Kasdam, J. J. Abrahams, Michael Arndt
Hudba: John Williams
Krajina pôvodu: USA
Stopáž: 136 minút
Rating: PG-13 (mládeži prístupné)

Herecké obsadenie:

A long time ago in a galaxy far, far away...

[nadväzuje na predchádzajúce epizódy z filmovej ságy Star Wars]

Tri desaťročia ubehli odvtedy, čo boli Galaktické Impérium a Darth Vader porazení. Princezná Leia Organa a Han Solo sa vzali, Luke Skywalker - posledný jedi, sa stal majstrom a začal trénovať nový rád Jediov. Jeden z jeho učňov, mladý chlapec sa mu vzoprel a obrátil sa k Temnej strane. Luke, ktorý si to všetko dával za vinu, odišiel preč, dištancoval sa od všetkých ostatných a nikto ho nemôže nájsť. Pre nové generácie sa stal už len akousi legendou a i napriek tomu jeho sestra Leia robí všetko pre to, aby ho našla.

Galaxiu ohrozuje nový nepriateľ - hrozba tzv. Prvého Rádu (First Order) ktorý sa pokúša ovládnuť celú galaxiu pod vedením sitha Kyla Rena, ktorý predstavuje aj hlavného záporného hrdinu VII. epizódy. Kylo Ren ide v šlapajách Darth Vadera, je nemilosrdný a jeho hlavným cieľom je momentálne získať mapu, ktorá by mala údajne viesť k miestu, kde sa skrýva Luke Skywalker prv, než sa k nej odstanú nepriatelia Rádu. Proti rádu vystupuje organizovaná skupina hrdinov, ktorí sa vzopreli Renovi a jeho rytierom Rádu, nazývajú sa Odboj (Resistance) a velí im Generál Leia Organa. Tiež hľadajú mapu, aby získali potrebné informácie k tomu, aby sa im podarilo Lukea nájsť a priviesť späť. Leia vysiela svojho najlepšieho pilota Odboja - Poe Damerona, aby bezpečne priniesol mapu k Skywalkerovi späť do rúk odboja. Prvý Rád je im však v pätách a akoto už býva, veci sa prirodzene skomplikujú tak, že sa do toho všetkého zapoja ďalší noví hrdinovia aj starí známi.

Po úvode sa presúvame na planétu Jakku - nazývajú aj odpadlisko. Planétu pokrýva holá púšť, je plná otrokov, ktorí len tak-tak prežívajú a jednou z nich je aj naša hlavná hrdinka - Rey. Od útleho detstva, keď ju jej rodina vysadila na Jakku a opustila, sa živí ako zberačka šrotu. Nič iné nepozná a stále tajne dúfa, že sa po ňu raz jej rodina vráti. Netušíme, že odkiaľ je a kto je, no môžeme jej začínajúci sa príbeh sledovať už od začiatku. Pripletie sa jej do cesty malý droid (BB-8), ktorý omylom skončí na Jakku a spolu s ním aj bývalý Storm-trooper prezývaný Finn, ktorý zradil Prvý Rád, ušiel z neho a tvrdí, že je členom Odboja. Rey mu uverí a spolu s ním aj droidom BB-8, ktorý je údajne jednou z častí do skladačky, ktorá má odhaliť, kde sa nachádza Luke Skywalker. Rey sa pridáva k Finnovi a začína ich bláznivé dobrodružstvo, ktoré po ukradnutí lode a úteku z planéty Jakku s droidom na palube vyústi až k tomu, že po nich začne pátrať Prvý Rád a sám Kylo Ren je im v pätách. Okrem toho, zisťujú, že loď, na ktorej z Jakku unikli, nepatrí nikomu inému ako legendárnemu vojnovému hrdinovi Hanovi Solovi...

Okrem starých známych postáv, ktoré môžeme poznať s predošlých dielov tejto filmovej série, sa v VII. epizóde objavia aj noví hrdinovia a záporáci, ktorých si istotne obľúbite. Mňa osobne moc potešilo, že som opäť mohla vidieť svojich obľúbencov ako Hana Sola s jeho večným chlpatým parťákom Chewbaccou, Princeznú Leiu a ďalších, prípadne to, že sme sa opäť ocitli na palube starej známej Solovej vesmírnej lode - Millennium Falcon. Objavili sa dokonca aj naši dvaja milovaní droide, ktorí sú už akési ikony Star Wars - C3PO a R2-D2.

A okrem našich známych hrdinov sa v novej epizóde objavujú aj úplne nové postavy, ktorá sa vám pokúsim aspoň trochu priblížiť. Nebudem o nich písať veľa, aby som sa vyvarovala spoilerom, iba vám ich predstavím, aby ste vedeli, na koho sa v Epizóde VII môžete tešiť:

Rey - mladá, 19-ročná hlavná hrdinka, ktorá je akousi pokračovateľkou Skywalker rodiny. Ako som už spomínala, vo veľmi mladom veku ju rodina nechala na smetisku - otrockej planéte Jakku, kde žije celý svoj život. Živý sa ako zberačka šrotu a stále dúfa, že si raz po ňu jej rodina príde. O Rey je takmeš všetko prakticky neznáme. Netuší sa, že kto vlastne je, odkiaľ pochádza a kto jej jej rodina. Vieme o nej len to, že je tvrdohlavá, vytrvalá, vie sa o seba postarať sama a dokáže vycítiť Silu a použiť ju. Preto v TFA riadne zamieša karty, okrem toho vie aj pilotovať vesmírne plavidlá, čo dokáže aj tým, že bude schopná zmocniť sa Millennium Falcona, lode ktorá v minulosti patrila Hanovi Solovi. Vo filme si ju zahrala mladá britská herečka Daisy Ridley.

~

Finn - mladý Stormtrooper slúžiacu Prvému Rádu, ktorý je znechutený z toho, aké kruté a nehumánne metódy Rád využíva a túži po jedinom - ujsť a neslúžiť viac hrozivému kruéu Kyleovi Renovi. Zradí Prvý Rád, zachráni popri tom uväzneného pilota a podarí sa im utiecť z ich základne. Finn bol ako malý unesený a prinútený sa pridať k ostatným Stormtrooperom, celé jeho dospievanie sa nieslo v znamení hrôz, ktoré Rád vykonával a bol ich svedkom, preto sa snaží ujsť pred nimi čo najďalej. Keď stretne Rey, vydáva sa pred ňou za jedného z členov Odboja, pretože sa mu páči, že sa na neho jeho nová spoločníčka díva ako na hrdinu, popri tom je však Finn čiastočne zbabelec, ktorého zaujíma len, tako ako čo najskôr zmiznúť preč, nemá v pláne pridať sa k bojovníkom proti Rádu, no všetko sa pre neho skomlikuje a jeho názory a ciele sa rázom obrátia. Vo filme ho stvárnil herec John Boyega.

~

Kylo Ren - Kylo Ren predstavuje hlavného záporného antihrdinu celej VII. epizódy. Nebudem vám o ňom písať veľa, aby som nevyzradila niečo, čo je pre film dôležité. Poviem o ňom len toľko, že je akýmsi pokračovateľom Darth Vadera, ktorého uznáva a pracuje pre najvyššieho vodcu Snookea, ktorý sa snaží zmocniť sa celej galaxie. On založil Prvý Rád a rytierov rádu Ren, patrí na Temnú stran k Sithom a rovnako ako Vader pred ním, aj Kylo Ren nosí masku a veľmi nápadne sa podobá svojmu predchodcovi. Prečo? To sa dozviete počas sledovania. Taktiež, ak vás zaujíma, že ako vyzerá Kylo Ren pod maskou, nemusíte zúfať, vo filme sa nám odhalí, aj svoju pravú tvár, len si na to musíte počkať, budete veľmi prekvapení. Vo filme ho stvárnil herec Adam Driver (ktorého neodporúčam googliť, ak chcete byť počas sledovania prekvapení tým, ako vyzerá Kylo Ren pod maskou).

~

Poe Dameron - je jedným z významných členov Odboja a taktiež najlepším pilotom v letectve slúžiacemu generálovi Lei Organa. Poe sa objavuje na začiatku príbehu, keď sa snaží získať a priviesť kľúč k nájdeniu Lukea Skywalkera. Spolu so svojim parťákom - droidom BB-8 skončia na planéte, ktorú obsadia jednotky Prvého Rádu a Poe je zajatý, pri čom BB-8 uniká preč. Poe je podrobený výsluchu a mučeniu a práve na palube hlavnej lode Prvého Rádu sa stretáva so stormtrooperom Finnom, ktorý mu pomôže ujsť. Poe je naozaj veľmi cool a charizmatický chlapík, ktorého si zahral fešný Oscar Isaac.

~

BB-8 - my little bundle of joy, precious cinammon roll, too pure, too good for this world! patrí k ďalším novinkám v siedmej epizóde. Je to droid tak ako aj R2-D2 a C3PO pred ním a špecifický je hlavne kvôli svojmu tvaru a vzhľadu, ale i spôsobu, ako sa pohybuje. Patrí Poe Dameronovi a je kľúčom k tomu, aby Odboj bol schopný získať mapu k Lukeovi Skywalkerovi. Stane sa z neho najhľadanejší robot v galaxii a nejakou náhodou sa pripletie pod nohy práve Rey. Viac vám prezrádzať nebudem, napíšem ešte to, že som z neho úplne namäkko a odkedy som ho videla v kine prvý raz, stále nad ním fangirlujem :D

T R A I L E R

Môj názor?

Ak by ste sa ma spýtali, že čo sa mi na filme páčilo najviac, odpoveď by bola asi nasledovná:

Well, čo povedať na nový Star Wars film bez toho, aby som vám ho vyspoilila? Snáď len toľko, že choďte sa pozrieť sami a sami si urobte svoj názor, presvedčte sa, či sa naozaj oplatí hovoriť o SW TFA ako o filmu desaťročia a či má nová SW séria našlapnuté na to, aby bola rovnako úspešná ako tie pred ňou. Ja môžem za seba povedať, že ako fanúšik som bola nadmieru spokojná. Ešte stále mi hype z tohto filmu drží, aj teraz, aj počas druhého sledovania v kine som bola rovnako nadšená ako prvý raz. Nebudem vám tu vypisovať o svojich feels a nových shipoch a OTPs a obľúbených postavách, ktoré som si osvojila. Sľúbila som, že to bude bez spoilerov, tak to dodržím. Môžem povedať aj to, že Epizóda VII čiastočne vzdala poctu úplne prvému SW natočenému filmu - Epizóde IV. - New Hope (hoci mnohí kritici frflú na to, že The Force Awakens bol až príliš podobný New Hope, ja si nemyslím, myslím, že tam boli určité odkazy a malo to takú nostalgickú atmosféru, no neprišlo mi to tak, že by bol celý film iba skopírovanou epizódou IV). Nové postavy boli skvelé, obľúbila som si hrdinov aj antihrdinov, o zvraty, prekvapenia ale aj srdcervúce scény nebola núdza, práve naopak. Boje, akcia a efekty boli tiež parádne. Sčítané a podčiarknuté - The Force Awakens sa tvorcom naozaj vydaril a myslím, že nás ani po tých desiatich rokoch čakania nesklamal. Beriem to ako začiatok novej úžasnej série, na ktorej pokračovania sa istotne teším. Za mňa môžem označiť Epizódu VII ako za epickú a určite nie som sama, kto si to myslí. Nebola som jediná, ktorá sa po prvom pozretí vrátila na Star Wars: The Force Awakens do kina znovu. A nečudujem sa tomu :) Ak patríte k fanúšikom, tak si myslím, že sa môžete na tento film smelo vydať do kine, prípadne si počkať, kým sa objaví nejaká jeho schopná verzia na stiahnutie online. Nesmiem zabudnúť ešte na jednu vec - áno, mala som zimomriavky :) Už pri úvodných titulkoch a notoricky známom Star Wars theme, husina sa dostavila takmer okamžite. A môžete sa tešiť aj na jednu veľmi úžasnú, epickú scénu plnú nostalgie, pri ktorej vám možno aj trochu zvlhnú oči a poviete si, že už len kvôli tomuto sa ten film oplatilo vidieť :) A myslím, že si tých 8,6/10 na IMDB zaslúži :3

Celkové hodnotenie: 87 %

Film rozhodne odporúčam, hlavne tým, ktorí sú fanúšikmi predolšých dielov.

~

[Svoje ďalšie fangirl výlevy, moje feels, nové aj staré lásky a objavené shipy si nechám na niekedy inokedy :) Jedno je však isté, ak sa pôjdete pozrieť na moju TUMBLR nástenku (ale pozor, sú tam spoilery z filmu!), tak zístíte, že som oficiálne Star Wars Trash Queen. And I'm not even sorry.]

That's it, folks! Dúfam, že sa vám recenzia aspoň trochu páčila a napíšte mi, či ste to už videli, prípadne, či sa chystáte.

Ak stále zvažujete, či na to ísť, tak odporúčam, že choďte. Určite, dokonca si myslím, že sa vám to môže páčiť i napriek tomu, že nie ste fandami tejto filmovej série a že ste predošlé diely nevideli. Dá sa to, užiť si film aj bez toho. Mnoho ne-fandov písalo, že sa im TFA ako film páčil, niekorí dokonca plánujú aj pozrieť predošle diely a pridať sa do Star Wars fandomu.

Ďakujem za pozornosť a lúčim sa s vami.

- Farah

1 člověk ohodnotil tento článek.