... ..... ..... ....

_______________________________________________________________________

Big Fish / Veľká ryba [2003] recenzia

22. ledna 2016 v 18:11 | Farah |  r e c e n z i e
Po nie veľmi dlhom čase prichádzam opäť s recenziou na ďalší z filmov, ktoré ma zaujali. Tento raz to však nebude horúca filmová novinka, ktorú som videla v kine, ale pomerne starší, možno trošku nenápadnejší film, ktorý mi učaroval tak, že som sa s vami proste musela podeliť o svoje dojmy. Film som videla pred pár dňami a odvtedy, čo prešli záverečné titulky, tak nad ním stále premýšľam. Naozaj som bola očarovaná. A ako som sa k nemu dostala? Nuž, prezerala som si kinematografiu herca Ewana McGregora (v poslednej dobe som z neho úplne hotová, páčil sa mi už aj pred tým, no teraz mi to z neho už pomaly drbe, Ewan je dokonalý a účasťou v tomto filme ma o tom len a len presvedčil ♥) a nejaké príspevky na Tumblr. a narazila som na tento počin. Mal celkom slušné hodnotenie a zaujalo ma aj to, že ho režíroval možno aj vám dobre známy Tim Burton. Film ma názov Big Fish (Veľká ryba) a ak máte Burtonovky radi, tak myslím, že by mohol zaujať aj vás.

Skutočne tento film nie len že splnil, ale dokonca aj prekonal moje očakávania. Nie je to taká typická "Burtonovka", no stále tam je vidieť podpis režiséra, vo filme toho však nájdete omnoho viac. Už dávno som nebola takáto okúzlená po pozretí filmu a som rada, že som sa rozhodla pustiť si ho. Postupne plánujem pozrieť aj viac filmov s Ewanom, už mám pár vytipovaných, prípadne si niektoré pozriem ešte raz, nakoľko som ich už videla. Snáď táto recenzia zaujme aj niekoho z vás, potom mi určite dajte vedieť, či už ste film videli, prípadne či sa naň chystáte a aké sú vaše dojmy :)

Oficiálny názov: Big Fish
Slovenský názov: Veľká ryba
Rok vydania: 2003
Premiéra v našich kinách: 2004
Žáner: dráma | fantasy | dobrodružný | mysteriózny
Réžia: Tim Burton
Predloha: Daiel Wallance (kniha)
Scénar: John August
Hudba: Danny Elfman
Krajina pôvodu: USA
Stopáž: 120 minút
Herecké obsadenie:
Ewan McGregor ako mladý Edward Bloom
Albert Finney ako starý Edward Bloom
Billy Crudup ako Will Bloom
Jessica Landge ako stará Sandra Bloom
Alison Lonham ako mladá Sandra Bloom
Helena Bonham Carter ako Jenny / čarodejnica
Marion Cotillard ako Josephine Bloom

Veľká ryba je obyčajne-neobyčajný príbeh, ktorý sa sústreďuje na život rozprávača Edwarda Blooma a jeho rodinu. Dej prebieha v dvoch paralelách - v prítomnosti, kedy je do popredia postavený Edwardov syn Will a v Edwardovej minulosti, kde figuruje ako hlavná postava on sám. Od začiatku mal vždy rád rozprávanie. Bol skutočne vášnivým rozprávačo, historky z jeho mladých čias počúvali všetci príslušníci rodiny a syn Will tiež. Ten však nadšenie otca pre fantastické príbehy vôbec nezdieľa, čím je starší, tým je skeptickejší a odmieta veriť, že to, čo mu otec celý ten čas narozprával, je pravda. Vlastne mu jeho historky začínajú vadiť a voči otcovi, jeho obľube zostane mierne zahorknutý a ich vzťah ochladne. Edwardova žena Sandra pozve svojho syna aj s jeho tehotnou snúbenkou k nim domov v nádeji, že sa jeho vzťah s otcom apsoň trošku zlepší, nakoľko starý Edward chorľavie a nie je isté, že ako dlho ešte vydrží.

A tu sa dostávame k druhej linke príbehu - Edward nám rozpráva celý svoj životný príbeh. Dozvedáme sa o jeho detstve, čo všetko zažil počas dospievania a prehupneme sa až k času, keď je mladý Edward už takmer dospelý. Vo svojom rodnom meste sa stal akousi legendou - veľko rybou, no všetci dobre vieme, že veľkej rybe skôr či neskôr začne byť v malom rybníku tesno, preto mladík opúšťa svoje malé rodisko s vidinou toho, že je predurčený na niečo väčšie, že musí zažiť viac a vidieť viac. Objavujeme aj to ako sa Edward zoznámil so svojou životnou láskou a čo všetko musel urobiť pre to, aby si ju získal. Popri svojom príbehu stretáva zmesku rôznych bizarných postavičiek (či už sympatický veľký dobrácky obor, svojrázny básnik alebo záhadný majiteľ cirkusu), sami budete mať problém odlíšiť, čo je v jeho príbehu prikrášlené a čo je skutočné. Jedno je však isté - Edwardov život bol všetko možné, len nie obyčajný, či nudný. Je len na vás, že ako si ho vezmete k srdcu a čo si z tohto neobyčajného rozprávania odnesiete. A jeho syn Will bude musieť tiež rozhodnúť, že nakoľko rozprávanie svojho otca zoberie vážne a ako sa napokon ich vzťah vykryštalizuje.

"They say when you meet the love of your life, time stops, and that's true. What they don't tell you is that when it starts again, it moves extra fast to catch up."

N Á Z O R

Ako som už písala - tento film nie je typická Burtonovka, hoci v ňom určite nájdete špecifický odkaz režiséra, Burton sa proste pri točení svojich filmov nezaprie. Tešiť sa môžete na veľmi pekne natočené dielo so svojou atmosférou, sympatickými postavami a rozprávkovosťou a fantastickosťou, ktorá je Burtonova špecialita. Herecke obsadenie je tiež viac než sympatické. Stretlo sa tu toľko mojich obľúbených hercov, že už na začiatku filmu som vedela, že sa mi to bude páčiť. Či už spomeniem božského Ewana McGregora, ktorý je počas celého filmu nesmierne moc očarujúci (ten herec má proste ničo do seba a v Big Fish je jeho postava úplne skvelá) alebo ženské herečky - fenomenálna Jessica Landge (môžete ju poznať z TV seriálu American Horror Story), krásna Mairon Cotillard, či skvelá Helena Bonham Carter (ikona Burtonových filmov). Výborný bol aj Danny DeVitto, ktorého tiež obľubujem a aj samotný predstaviteľ starého Edwarda Blooma (Albert Finney) odvietol vynikajúcu prácu. Niet sa teda čomu diviť, že z tohto počinu vzniklo vskutku krásne a úžasné dielo, ktoré ma tak veľmi očarilo. Myslím, že tento film môžem s istotou označiť ako snáď môj najobľúbenejší od Tima Burtona alebo minimálne jeden z jeho najvydarenejších.

Je len na vás, čo si z neho odnesiete, či sa vám zapáči, či vás vtiahne, očarí svojou atmosféru a jednoduchým príbehom vyrozprávaným naozaj neobyčajným spôsobom. Možno sa niekomu bude zdať zvláštny, no Burton je už raz taký, jeho diela sú výnimočné, nech už ste videli ktorékoľvek z nich. Big Fish si skutočne zaslúži pozornosť, minimálne kvôli mimoriadne sympatickým hereckým výkonom, alebo spôsobu, akým je natočený.

Moje hodnotenie:

90 %

film odporúčam, najmä milovníkom Burtonových filmov alebo tým, ktorým príde herec Ewan McGregor sympatický :)