... ..... ..... ....

_______________________________________________________________________

Deadpool [2016] - recenzia

25. února 2016 v 16:44 | Farah |  r e c e n z i e
Hovorí vám názov tohto filmu (Deadpool) aspoň niečo? Myslím, že ste o ňom už počuli, všakže? Dlhšiu dobu bol na internete a sociálnych sieťach témou číslo 1, minimálne čo sa filmov/pop-kultúry týka. Ak patríte predsa len k ľuďom, ktorí toto šialenstvo v podobe rekordov-lámajúceho blockbusteru prehliadli, veľmi rada vým objasním, že o čo ide. 11. februára 2016 sme sa konečne dočkali filmového spracovania o ďalšom z marvelovských superhrdinoch, ktorý nie je až tak moc super a už vôbec nie hrdina, s názvom Deadpool. Že neviete, kto to ten Deadpool je? Vôbec nevadí, dovoľte, aby som vám ho predstavila - komixového (anti)hrdinu, ktorý si napriek svojskej povahe a veľmi prestrému slovníku získal milióny srdcí komixových fanúšikov po celom svete. A práve o ňom tento film je, film, ktorý spôsobil hotové šialenstvo a vyškrabal sa v rebríčkoch na samý vrch. Ak vás aspoň trošku zaujal, neváhajte a prečítajte si recenziu - možno po nej predsa len dostanete chuť skočiť do kina práve na tento film ;)

Na Deadpoola vo filme som sa tešila tak moc, ako už dlho nie. Už od prvého ohlásenia, že sa bude natáčať samostatný film o tomto vagabundovi, som bola nedočkavá a navnadená, predsa len, Deadpool je taká komixová postava, ktorú buď milujete, alebo nenávidíte. A ja patrím do tej prvej kategórie, vždy som tohto týpka mala rada, hlavne kvôli jeho ukecaným ústam, nevyčerpateľnej zásoby hášok a absolútne dehonestujúcemu zmyslu pre humor. Či už v komixoch, PC hre, či kreslených animákoch - Deadpool zabíjal (a to nie len doslovne), kade chodil. Dokonca sa jeho postava objavila aj v jednom z X-Men filmov - konkrétne v tom o Wolverinovi - X-Men Origins: Wolverine. Tu si Deadpoola zahral jeho súčastný predstavitľ - fešný Ryan Reynolds, no v tomto filme jho postava nedostala toľko priestoru, ako by sme si priali a jej stvárenenie nebolo tak povediac úplne kóšér. Mnohí kritici tento film zniesli pod čiernu zem, no myslím, že fanúšikovia X-Menov si ho i tak radi pozreli. A po tom, čo sme sa všetci dozvedeli, že Deadpool bude mať vlastný film a chystá sa kompletný reboot jeo postavy, vypukol ten skutočný hype. No a či hotový výsledok splnil očakávania? Nuž, no je na každého vlastnom posúdení, najskrô si tento film musíte pozrieť a zhodnotiť sami, ja pevne verím, že sa vám bude páčiť aspoň sčasti tak moc, ako mne :)

Stvárenenie Deadpoola (Wade Wilson) vo filme X-Men Origins: Wolverine (2009) - spolu s jeho kolegami z Weapon X programu - Loganom (Wolverine) a Victorom Creedom (Sabretooth).

[Btw, čo sa týka filmu X-Men Origins: Wolverine, tak ja musím priznať, že sa mi páčil. Ryan už tam dokázal, že by sa za Deadpoola nesmierne moc hodil, len na konci to pokazili so stvárnením jeho charakteru, ale to nebola jeho vina. Svoju časť splnil skvele a som moc rada, že týmto filmom si úplne napravil reputáciu u všetkých haterov. X-Men Origins vôbec nebol zlý film, práve naopak, len niektoré veci tam tvorcovia pokazili, ale čo sa týka obsadenia a postáv, tak tie boli dosť fajn, minimálne spomínaný Reynolds ako Wade Wilson a potom božský Liev Schreiber ako Victor Creed/Sabretooth.]

Oficiálny názov: Deadpool
Neoficiálny názov: X-Men Origins: Deadpool
Slovenský názov: Deadpool
Predloha: Deadpool komixy
Žáner: akčný | dobrodružný | sci-fi | komédia | romanca
Rok vydania: 2016
Premiéra: USA: 12. 2. 2016 / SK: 11. 2. 2016
Štúdio: 20th Century Fox
Krajina pôvodu: USA, Kanada
Stopáž: 108 minút
Prístupnosť: R / od 15+ rokov
Potitulková scéna: áno
Réžia: Tim Miller
Scenár: Rhett Reese, Paul Wernick
Hudba: Junkie XL

Herecké obsadenie:
  • Ryan Reynolds ako Deadpool/Wade Wilson
  • Morena Baccarin ako Vanessa Carlysle
  • Ed Sekrein ako Ajax/Francis
  • T. J. Miller ako Weasel
  • Brianna Hilderbrand ako Negasonic Teenage Warhead
  • Stefan Kapicic ako Colossus (hlas)

O ČOM TO JE?

With great power comes great irresponsibility.

~ ~ ~

You're probably thinking 'This is a superhero movie, but that guy in the suit just turned that other guy into a fucking kebab.' Surprise, this is a different kind of superhero story.

Dej filmu je v podstate jednoduchý ako facka. Ako vám sám Deadpool prezradí - je to všetko v podstate jedna veľká LOVESTORY. Najskôr si posvietime na samotného hlavného (anti)hrdinu. Wade Wilson - príležitostný nájomný žoldnier, ktorého hlavnou pracovnou náplňou je postarať sa o kadejakých týpkov, pokiaľ to niekto potrebuje, užívať si svoj život naplno a nestarať sa o nikoho iného, len o seba. Do jeho života však vstúpi sympatická Vanessa Carlysle a než sa obaja nadejú, strávia spolu niekoľko rokov, ktoré sú pre oboch viac ako príjemné. Wade má všetko, čo si môže priať a na prvý pohľad to vyzerá, že život už nemôže byť lepší. A vtedy doň vstúpi niečo, čo ho prevráti úplne naruby a započne sled bláznivých udalostí, ktoré môžeme vo filme vidieť. Wade Wilson sa dozvie, že má rakovinu - vo veľmi pokročilom štádiu a šanca na záchranu a vyzdravenie je takmer nulová. Zdá sa, že to už horšie byť nemôže a že riešenie sa nenájde, hoci jeho milá Vanessa stále neoblomne stojí pri ňom. Sám však tuš, že to bude veľmi zlé a tak prijíma poslednú nádej - pristupuje na pochybnú pouku neznámeho muža, ktorý mu sľubuje, že z neho urobia superhrdinu. Wade už nemá čo stratiť, tak prčo to nevyskúšať, to však ešte nevie, že do čoho sa namočí (a to doslovne) a to, čo z neho napokon proti jeho vôli urobia, má na míle ďaleko od superhrdinov ako sú napríklad Spiderman, či Iron Man, ktorých poznáme...

"Whatever they did to me made me totally indestructible... and completely unfuckable.
I didn't ask to be super and I'm no hero but when you find out your worst enemy is after your best girl… the times has come to be a fucking superhero."

Čo sa týka Deadpoola - je to veľmi obľúbená komixová postava z Marvel superhrdinského universa. Nie je tajomstvom, že sa objavil nielen vo svojom vlastnom výtlačku komixov, ale zavítal aj do vydaní iných našich známych hrdinov. Spolupracoval, prípadne bojoval už proti Wolverinovi a ostatným X-Menom, Spidermanovi, či takému Captainovi Americovi. Deadpool má od všetkých ostatných hrdinov veľmi svojský štýl - či už boja, alebo života. Prezývajú ho aj "The Merc with a Mouth", čo napovedá, že ukecanosť mu rozhodne nechýba. Ani zmysel pre humor, o čom nás počas filmu presvedčí veľmi rád. A je tu ešte jedna vec - Deadpool si ako jeden z mála členov Marvel univerza uvedomuje, že nie je skutočný, ale iba fiktívna komixová postava.

OFICIÁLNY TRAILER

a ešte jeden, lebo sú oba mega super :D

~

OFICIÁLNE PLAGÁTY

PREČO SI TO POZRIEŤ?

Nakoľko Deadpool mal v priebehu filmov na zabitie skupinky zločincov iba 12 nábojov ("I've got only 12 bullets, so you're gonna have to share."), rozhodla som sa napísať 12 dôvodov, prečo si tento film pozrieť. Berte to ako 12 zásahov do čierneho, ktoré sa tvorcom, čo sa týka tohto filmu, vydarili:

Zásah č. 1 - marketing

Celé toto šialenstvo začalo už dávno pred tým, ako vyšiel samotný film. Čo sa týka marketingu k tomuto projektu, tak ten rozhodne nemá konkurenciu! Už viacerí označili Deadpoola za film s úplne najlepšou marketingovou kampaňou v dejinách filmu a myslím, že toto označenie je vskutku oprávnené. Predsa len, určite ste aj vy sami dávno pred februárom zaregistrovali aspoň jeden post na sociálnych sieťach, ktorý sa týkal tohto filmu. Všetko nám bolo servírované v primeranom množstve tak, aby sme sa bavili a úplne naladili na to, keď film výjde. Či už ide o zábavné videá na youtube, ale postery, ktoré nemali chyby, Deadpool bol všade, až sa nám dostal pod kožu a viacerí sme nedočkavo prešľapovali v rade na lístky, ktoré nestačili miznúť, rýchlejšie ako teplé rožky. A to dokazuje, čo čo sa týka PROMO filmu, tí, čo to mali na starosti, to robili na jednotku.

Zásah č. 2 - titulky

Nechcem prezrádzať veľa, no na Deadpoolovi sa budete baviť už od začiatočných titulkov. A aj tie rozhodnú, či sa vám film bude páčiť, alebo nie. Tí, ktorí frflali už nad titulkami zrejme neboli správni ľudia pre tento film. Ale ak vás pobaví už začiatok Deadpoola, tak verte tomu, že aj so zvyškom budete rovnako spokojní. Záverečné titulky tiež nemali chybu, Deadpool si proste držal vysoko nastavenú latku až do konca. A nezabudnite po skončení počkať na úplne záverečnú scéna, ktorá tiež stojí za to. Ale to už by ste ako fanúšikovia Marvel filmov mali vedieť - že z kina sa neodchádza prv, ako skončia všetky titulky ;)

Zásah č. 3 - humor + hlášky

Ako som už spomínala - Deadpool chŕlí jednu hlášku za druhou a to kdekoľvek sa objaví. Takže film prirodzene nemohol byť žiadna výnimka. Už od začiatku sa mu jazyk nezastaví - nie nadarmo ho prezývajú The Merc with the Mouth (Žoldnier s hubou) - tento týpek síce skvele ovláda zbrane, či už klasické takany, alebo pištole, či dokonca bazooku, ale jeho najväčšia zbraň je podrezaný jazyk. A že si náš kamarát veru servítku pred ústa nedáva - to uvidíte, alebo skôr budete počuť sami. Je jedno, či si robí srandu zo seba, zo svojho okolia, či dokonca z vás. Na mieste sú otrepané, ale aj originálne a veľa rázy nevhodné, nechutné a nemiestne vtipy. Deadpool je prefíkaný, je perverzný, je nenapraviteľný a hlavne nechutne vtipný a zábavný. Nebudete sa vedieť rozhodnúť, že ktorá z jeho "perál" sa vám pčila najviac, rovnako tak by ste mohli citovať celý jeho monológ vo filme. Či už priamo v akcii, alebo vo flashabckoch, stále hláškuje. A vy ho za to budete milovať a nenávidieť zároveň.

Zásah č. 4 - interné vtipy/odkazy

Ak ste fanúšikom MARVEL komixov, X-Men univerzia, či superhrdinov vo všeobecnosti a aspoň trochu sa vyznáte v MCU (Marvel Cinematic Universe), tak sa budete na týchto odkazoch na iné filmy/filmové štúdiá/komixové postavy mimoriadne baviť. Deadpool sa nehanbí robiť si randu ani z jeho predchodcov, či samotných tvorcov, paroduje všetko a všetkých a robí to naozaj s prehľadom a bravúrne. Počas celého filmu sa dočkáte niekoľkých odkazov pre "zasvätených" divákov, na ktorých sa možno tí, ktorí sa v tom všetko neorientujú, moc nezasmejú, ale to nevadí. Počítame predsa, že i tak prevažnú časť publika tvoria fanúšikovia a tí vedia, že o čo ide. Počas natáčania sa muselo štikútať viacerým, nie len hercovi Hughovi Jackmanovi (x-menovský Wolverine), ale aj ostatným z Marvel a X-Men rodiny. No a odkazy sa tu nájdu nie len na komixy a filmy robené podľa nich, ale aj iné veci z pop-kultúry, len treba pozorne sledovať a mať oči a uši nastražené.

Zásah č. 5 - Ryan Reynolds JE Deadpool

Áno, presne ako čítate - Ryan Reynolds nielen, že Deadpoola hrá, ale on ním skutočne je. Dokonca by sa dalo povedať, že Wade Wilson je Ryan Reynolds a Ryan Reynolds je Wade Wilson. Svoje meno z čias Green Lantern a X-Men Origins si Ryan napravil úplne najlešpie ako mohol. Neviem, že ako to ten Marvel robí, no vždy sa mu podarí vybrať toho úplne najlepšieho a najvhodnejšieho človeka. Takže myslím, že táto rola sadla Reynoldsovi ako riť na šerbeľ a ako sa zvykne hovoriť, že Robert Downey Jr je Iron Man, tak rovnako aj Reynolds je Deadpool - akoby sa pre túto úlohu priam narodil. Neviem, či viete, ale Ryan bol už odmalička veľkým fanúšikom komixov a hlavne tých o Deadpoolovi a preto sa mu čiastočne splnil sen, keď dostal možnosť si ho zahrať. A zvládol to úplne na výbornú - veď si pozrite a posúďte sami. Myslím, že by sme len veľmi ťažko našli niekoho iného, kto by sa na túto rolu hodil tak moc, ako on. A Ryan si skutočne rolu Deadpoola užíva!

Zásah č. 6 - casting

Aj zvyšok hereckého obsadenia je skutočne výborný. Nie len Reynolds, ale aj ostatní, ktorí sa na tvorbe filmu podielali, odviedli skvelú prácu :) Či už je to Deadpoolova slečna Vanessa, jeho hl. nepriateľ alebo pochybný barman, ktorý sa tvári ako jeho kamoš - ich predstavitelia boli úžasní a zrejme by som si tam nikoho iného predstaviť nevedela. Už z trailerov sa mi páčilo, akých ľudí obsadili a musím hlavne vyzdvihnúť postavy mutantov Colossusa a Negasonic Teenage Warhead, obaja boli perfektní, ich herci moc sympatickí a dúfam, že sa s nimi uvidíme aj v pokračovaní tohto filmu, ktoré už je oficiálne odklepnuté, takže sa ho určite dočkáme.

Zásah č. 7 - hudba

Soundtrack filmu? Výborný! I keď možno stále neprekonal úplne dokonalý playlist, ktorý nám ponúkol ďalší Marvel film - Guardians of the Galaxy (Awesome Mix je proste Awesome Mix), hudba v Deadpoolovi stále válí! A to doslovne. Dočkáme sa moderných vypaľovačiek aj starých oldschoolových hitov, ktoré skôr pobavia ako potešia uši, ale to vôbec nevadí, to bol vlastne ich účel. Ak máte niekto radi Wham!, tak budete počas sledovania slintať :D

Zásah č. 8 - rozprávanie

Spôsob, akým je celý film prerozprávaný, je viac ako vyhovjúci. Hlavným rozprávačom je, samozrejme, samotný Deadpool/Wade Wilson, čiže sa môžeme tešiť na jeho trefné a vtipné poznámky a nekladie si servítku pred ústa ani vtedy, keď rozpráva o nie práve najpríjemnejších momentoch z jeho minulosti. Prelínanie flashbackov s prítomnosťou je príjemné a myslím, že každý pochopi, že čo sa mu to vlastne stalo a prečo sa to stalo a čo ho ženie dopredu, aby robil to, čo robí.

Zásah č. 9 - kostýmy, špeciálne efekty

Tu len v krátkosti - som rada, že sme sa konečne dočkali toho pravého Deadpoola v jeho originálnom kostýme. Je proste taký, akého ho všetci fanúšikovia komixovej predlohy chceli. Žiadne lasery z očí ani zašité ústa - tomu je koniec. Tento Deadpool je priam ukážkový a jeho práca s katanami, či inými zbraňami tiež. Aj efekty vo filme sú skvelé, hlavne sa mi páči spracovanie CGI postavy - Colossusa, ktorého si vo filme údajne zahralo až 5 hercov a vznikla z toho skutočne veľmi dobrá verzia tohto X-Mena, myslím, že ešte lepšia ako v pôvodnej X-Men trilógii.

Zásah č. 10 - R-rating

R-rating alebo aj mládeži neprístupné, či 18+ (v niektorých krajinách 15+) bola v prípade Deadpoola vo filme rozhodne jasná voľba. Inak by sa to ani nedalo. Sex, krv, násilie, nadávky, nahota a ešte viac nadávaok - to je presne to, čo by deti vidieť nemali a taktiež je to to, čo robí Deadpoola Deadpoolom a bez toho všetkého by to proste nebol náš ukecaný anti-hrdina a jeho film by bol zrejme oničo, aspoň čo sa hľadiska dôveryhodnosti týka. A tak sa rozhodli tvorcovia urobiť film pre dospelých a urobili Deadpoola presne takým, aký má byť - vulgárny a nechutne zábavný! A my im za to môžeme byť len a len vďační, pretože to všetko fungovalo spolu perfektne. Slabším povahám by sa asi tento film pozdávať nemusel, no to je už ich chyba. Deadpool nikdy nebol pre deti a vždy mal nevymáchanú hubu. Tento raz mu ju však Fox našťastie nezašil, ako to bolo v X-Men Origins a to celý Deadpoolov fandom potešilo a väčšina si vydýchla. R-rating bol ďalším zásahom do čierneho. *clap clap*

Zásah č. 11 - 4th wall breaking

Že neviete, čo je to tzv. "the 4th wall breaking"? To vôbec nevadí! Ako som už spomínala, Deadpool je jedna z mála komixových postáv, čo si uvedomuje, že nie je skutočný, ale vymyslený a nachádza sa v komixe. A mnoho rázy dá o tom vedieť čo najvtipnejším možným spôsobom. Tie scénky, keď Deadpool koná tak, že je jasné, že si uvedomuje, že nie je reálne /ale v tomto prípade iba filmová postava/, sa nazývajú "4th wall breakers/breaking". Vtedy komunikuje priamo s divákmi/čitateľmi a ostatné postavy nevedia, o čo ide, preto ho považujú za bláznivého. Ja mám tieto jeho momenty veľmi rada, vždy sa na tom človek nasmeje a dostane pocit, že Deadpool komunikuje priamo s ním.

Zásah č. 12 - lovestory

Deadpool v podstate neklamal, keď hovoril, že ide o jednu veľkú romancu. Svojim spôsobom sa dá povedať že je Deadpool sčasti (a dosť veľkej) romantický film. A myslím, že práve tým spôsobom prilákali muži svoje priateľky do kina, ktoré by zrejme za iných okolností na niečo takéto ísť nechceli. Okrem toho, Ryan Reynolds je už sám o sebe dosť veľké lákadlo, keďže všetci vieme, ako dobre vyzerá :3 No a čo sa týka romantiky, tak tú vo filme nájdeme tiež (i keď v úplne inom kabáte, ako by ste čakali :D). Dobré je však to, že romantika v Deadpoolovi nie je klišovitá, presladená ani nereálna, ale práve naopak - je to všetko presne také, aké má byť, takže po premietaní nebudete odchádzať so curkovkou, ale so spokojným pocitom. A Vanessa s Wadeom voria vážne 100-bodový pár (hoci za iných okolností mám radšej s postavou Deadpoola párovanú Siryn z X-Men [Theresu Cassidy], tu sa mi páčila aj Vanessa [Copicaty], ktorú sa vo filme rozhodli ponechať človekom a nie mutantkou, ako tomu bolo v komixoch).

(na tento trailer asi všetci muži lákali svoje polovičky, aby s nimi na tento film šli do kina xD mnohé asi zostali trošku zaskočené, keď zistili, že o aký film v skutočnosti ide xD)

MOJE HODNOTENIE

Akcia: 8/10
Humor: 10/10
Herecké obsadenie: 8,5/10
Stvárnenie Deadpoola: 10/10
Hudba: 9/10
~
Celkovo: 9,6/10

Čo napísať na záver? Myslím, že nie nadarmo sa o tomto filme toľko hovorí. Začalo to výbornou marketingovou kampaňou, pokračovalo perfektnými trailermi a zavŕšilo sa to úplne randiózne - samotným filmom, ktorý vidieť v kine bol skutočne zážitok. Myslím, že nie je náhoda, že keď som z filmu odchádzala, na ďalšie premietanie stáli pred sálami tak veľké rady, ako na teplé rožky. Deadpoolovi sa proste podarilo ovládnuť publikum, hodnotenia všade sú oprávnene vysoké a čo sa týka mňa - bola som úplne nadšená. Po premietaní som mala chuť kúpiť si pri pokladni lístok na ďalšie, je to proste film, ktorý si veľmi rada pozriem znova a potom znova a znova a ešte raz. Svoj účel spnil dokonale - smelo mu môžeme dať nálepku najlepšieho komixového filmu za veľmi dlhú dobu a taktiež najlepšej komédie.

Už dlho som sa na žiadnom filme takto moc nezasmiala a okrem toho, ako komixový fanúši,, ktorý má moc rád predlohu, som bola po skončení filmu mimoriadne spokojná. Dalo by sa povedať, že tento snímok prekonal moje očakávania (ktoré boli i tak už mimoriadne vysoké) a zapísal sa do histórie filmov svojho žánru zlatým písmom. Uvidíme, ako dopadnú ďalšie komixovky plánované na tento rok, no myslím, že už vo februári Deadpool vypálil rybník všetkým, ktorí ešte len prídu (uvidíme, ako to bude so Suicide Squad a Civil War) a pokojne by som mu dala možno aj tých 100%, ale vieme, že stovka je iba pre božské dielo a tak si tú rezervu štyroch percent nechávam ešte pre niečo iné, čo možno niekedy príde, ale nemusí.

Inak musím dať Deadpoolovi v červenom len a len zelenú a každému, kto aspoň trochu túto postavu pozná a premýšľa, či sa mu opatí na ti ísť do kina, hovorím jedno - určite choďte, neobanujete! Ani ja som neobanovala a už sa nemôžem dočkať, kedy sa Deadpool vráti znova, v celej svojej "kráse". Snáď sa dokáčme rovnako skvelého pokračovania, pretože nastavil latku skutočne do tých najväčších výšin. And now guys, it's time to make some chimi - fucking - changas!

Celkový verdikt: 96%

- film odporúčam všetkými desiatimi -

Toť vše, folks. ^_^ Ďakujem za prečítanie recenzie a napíšte, či máte Deadpoola tiež radi a ako sa vám páčil film, ak ste ho náhodou už videli.